Steeds meer bedrijven kiezen ervoor om de mogelijkheden van een klantportaal te benutten. En dat is een slim besluit. Het hebben van een portal biedt veel mogelijkheden aan je organisatie. Maar dan moet je wel weten wat je doet en helder hebben waarvoor je het doet. De investering in een dergelijke ontwikkeling is aanzienlijk en er komt bij het maken ervan veel kijken. Het zet je hele organisatie structuur op zijn kop en vraagt om anders werken. Daarom is het goed om je eerst goed in de materie te verdiepen voordat je besluit ervoor te gaan. In dit artikel gaan we in op de mogelijkheden van een dergelijke applicatie, wat erbij komt kijken en wanneer het de moeite waard is om in te investeren.
Meer service voor je klanten
Met een klantportaal kun je het serviceniveau dat je biedt aan je klanten aanzienlijk verhogen. Je kunt bijvoorbeeld 24 uur per dag bereikbaar zijn met behulp van een chatbot die de meest voorkomende vragen van klanten kan beantwoorden zonder dat daar een servicemedewerker voor nodig is. Dat zorgt naast meer dienstbaarheid naar je klanten toe ook voor minder druk op de operationele organisatie. Dat is een bijkomend voordeel van het implementeren van een online applicatie. Je kunt efficiënter werken en tegelijkertijd je klanten beter van dienst. Zo kun je ook regelen dat klanten meer dingen zelf kunnen regelen zonder tussenkomst van een medewerker. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het kunnen opvragen van persoonlijke gegevens over facturen en contracten of het kunnen aanvragen van een betalingsregeling.
Met klantportaal extra omzetmogelijkheden
Je kunt daarnaast met een klantportaal ook extra mogelijkheden voor omzet creëren. Dat kan op allerlei manieren. Een portal kan een extra afzetmogelijkheid creëren waar klanten producten en diensten van je kunnen afnemen. Daarnaast kun je op meerdere plekken klanten bekend maken met jouw diensten op manieren die eerder niet mogelijk waren. Je kunt op allerlei manieren extra omzetmogelijkheden initiëren. Laat je adviseren over wat er allemaal mogelijk is.
Automatisering en efficiëntie
Met een klantportaal kun je een flinke efficiëntieslag maken binnen je organisatie. Je gaat een groot gedeelte van de papierwinkel vervangen door digitale processen. Dat kost initieel wat tijd en flexibiliteit, maar levert uiteindelijk een goed geoliede machine op. De automatisering van je bedrijf kun je daarmee naar een nieuw niveau tillen. Hou er wel rekening mee dat dat behoorlijk wat voeten in de aarde kan hebben en dat het tijd kost om het te realiseren.
Minder werkdruk met klantportaal
Je vermindert de werkdruk aanzienlijk met een klantportaal en dat komt op verschillende manieren tot uitdrukking. Zoals we al aangegeven hebben wordt er minder druk gelegd op de klantenservice omdat er meer geautomatiseerd wordt, waardoor er minder klantenservice medewerkers nodig zijn. Doordat de informatiestromen gedigitaliseerd worden valt er nog meer menselijke arbeid weg waardoor de werkdruk verder wordt verlaagd. Als je het slim aanpakt kun je daarmee een aanzienlijke kostenbesparing realiseren. Hoeveel dat voor jouw organisatie kan betekenen kun je het beste zelf uitrekenen.